پست الکترونیک یا ایمیل، همان نامه ولی به شکل امروزی و در بستر اینترنت است. در دنیای دیجیتال دیگر نیازی به نوشتن دستی و پست نامه نیست.
بلکه تنها با ساخت ایمیل میتوان با هم مکاتبه داشت. اما اینکه دقیقا ایمیل چیست و چگونه کار میکند یا چه امکانات و ویژگیهای خاصی دارد را در ادامه به طور مفصل بررسی خواهیم کرد. پس برای آشنایی با پست الکترونیک و حتی نحوه ساخت آن با ما همراه باشید.
همانطور که اشاره کردیم در تعریف پست الکترونیکی میتوان آن را مشابه فرایند ارسال نامه دانست که به ما امکان مکاتبه و ارسال فایل از طریق اینترنت را فراهم میکند. با پست الکترونیکی میتوان در سطح جهانی نامه ارسال و دریافت کرد. اما این کار چگونه انجام میشود؟
زمانی که از ساخت ایمیل صحبت میشود در واقع منظور اختصاص فضایی در اینترنت برای انتقال پیامها و ذخیره آنها است. اما این فضای ذخیرهسازی و ارسال کجا قرار دارد؟
در ساخت پست الکترونیکی شما باید هاست یا میزبانی از شرکتهای ارائه دهنده تهیه کنید. این شرکتها فضایی از سرورهای خود را در اختیار شما قرار میدهند تا شما ایمیل خود را بسازید. برای این کار یک نام اختصاصی نیاز است که دامنه نام دارد.
پس تا به اینجا متوجه شدیم که پست الکترونیکی فضایی مانند صندوق پست در خانه شما است با این تفاوت که در فضای اینترنت قرار دارد. شما نامههایتان را با آدرس مشخص در این صندوق قرار میدهید تا به دست گیرنده برسد.
حالا اگر بخواهید نامه دریافت کنید، باید نامی که در اینترنت به فضای ایمیل شما اختصاص دارد را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید. این اصل کاری است که ایمیل انجام میدهد.
برای ارسال نامه و فایل از طریق پست الکترونیکی، پروتکلها یا در واقع روشهای ارسال و دریافت مخصوصی وجود دارد که بسته به نوع پیام متفاوت است.
پست الکترونیکی از طرف سایتهای مختلف عرضه میشود که میتوان به صورت دامنه و هاست آماده تهیه کرد یا از طریق سایتهای ارائه دهنده هاست و دامنه، ایمیل اختصاصی ساخت.
نوع دیگری از پست الکترونیکی که پرطرفدارترین آنها است، پست الکترونیکی رایگان شرکتهایی مانند گوگل و یاهو است که به جیمیل و ایمیل معروفند.
این سایتها ایمیل آماده با حداکثر فضای ۱۵ گیگ در اختیارتان میگذارند و اگر نیاز به فضای بیشتر داشته باشید، باید با پرداخت هزینه، فضای اضافی بخرید. در این مقاله قصد داریم ساخت ایمیل به دو روش بالا را توضیح دهیم. پس اگر قصد ساخت ایمیل دارید، ادامه مطلب را از دست ندهید.
همانطور که گفتیم برای ساخت پست الکترونیکی اختصاصی به هاست و دامنه نیاز دارید. پس ابتدا باید آنها را خریداری کنید. بعد از اینکه هاست یا میزبانی خریدید، میتوانید اقداماتی را آن انجام دهید، که ایجاد ایمیل یکی از آنها است.
برای داشتن ایمیل به قسمت ایمیل اکانت وارد شوید و با پرکردن موارد درخواستی مانند نام اختصاصی و رمز عبور، ایمیل خود را بسازید. برای استفاده از ایمیل و ورود به آن، باید یکی از برنامههای موجود در وب مانند Microsoft Outlook، eM Client، Windows Mail و… را انتخاب کنید.
تا به اینجا فهمیدیم که ساخت پست الکترونیکی از طریق سایتهایی مانند گوگل و یاهو به مراتب راحتتر است. ساخت ایمیل در این سایتها به اینصورت است که ابتدا وارد قسمت اکانت میشوید و سپس با انتخاب گزینه «ایجاد اکانت جدید» شروع به ساخت پست الکترونیکی میکنید.
هنگام ایجاد اکانت فرمی ظاهر میشود که از شما اطلاعاتی نظیر نام و نام خانوادگی، پسورد ورود به پست الکترونیکی، تاریخ تولد و غیره را میخواهد.
پس از پر کردن فرم باید آدرس ایمیلتان را مشخص کنید. اینآدرس همان چیزی است که به مخاطبانتان ارائه خواهید داد تا با شما مکاتبه اینترنتی داشته باشند. پس سعی کنید نام خودتان جزئی از آدرس باشد.
نکته مهم در مورد آدرس ایمیل، یکتا بودن آن است. یعنی آدرسی که انتخاب میکنید باید یکتا باشد و قبلا مورد استفاده قرار نگرفته باشد. پس ممکن است در انتخابهای اول با اخطار در دسترس نبودن آدرس انتخابیتان روبهرو شوید. با کمی کم و بیش کردن حروف یا افزودن اعداد مشکل حل میشود.
بعد از تکمیل مراحل بالا باید قوانین سایت ارایه دهنده ایمیل را تایید کنید. در نهایت پست الکترونیکی شما ساخته میشود. بعد از ساخت و ورود، میتوانید تنظیمات دلخواهتان از جمله زبان، تم و افزودن مخاطبان را انجام دهید.
همانطور که توضیح دادیم کاربرد اصلی و پایه عملکرد پست الکترونیکی ارسال نامه و فایل است. اما این ارسال شامل ویژگیهای مهمی است که ایمیل را از دیگر انواع پیام رسانهای امروزی متفاوت میکند.
اولین ویژگی رابط کاربری پست الکترونیکی است. ایمیل به شما اجازه آرشیوبندی و فیلتر نامههای دریافتی و ارسالی را میدهد. حتی دستهبندی پیامها برای دسترسی یا مارک کردن نیز امکان پذیر است.
تقویم ایمیل به شما در تنظیم برنامه روزانه کمک خواهد کرد.
امکان ارسال نامه به تعداد زیادی از افراد در زمان بسیار کوتاه از دیگر قابلیتهای ایمیل است.
تنظیم برای ارسال پیام خودکار در زمانهایی که امکان رسیدگی و پاسخ وجود ندارد.
امکان دسترسی به پست الکترونیکی از بستر وب روی هر دستگاهی: برای ارسال و دریافت ایمیل کافی است نشانی ایمیل و رمز عبورتان را بدانید تا بتوانید از هر کجا به آن دسترسی داشته باشید.
امکان ارسال پیام به آدرسهای ارائه شده توسط شرکتهای دیگر: این قابلیت پست الکترونیکی یکی از شاخصترین ویژگیهای آن است. برای مثال شما به راحتی میتوانید از پست الکترونیکی یاهو به جیمیل نامه ارسال کنید.
قابلیت چت سریع: بله ایمیل نیز قابلیت چت دارد و در صورت نیاز به برقراری ارتباط سریع میتوان گفتگو را فعال کرد.
فعالیت آفلاین: در صورت نبود اینترنت با استفاده از برخی نرم افزارهای مخصوص میتوان به صورت آفلاین با ایمیل کار کرد.
بازاریابی ایمیل: یکی از کاربردهای بسیار رایج ایمیل، بازاریابی است. کسب وکارها خبرنامه ها، تخفیفها و تبلیغات خود را در قالب ایمیل به مخاطبان خود ارسال میکنند که از همان قابلیت ارسال گروهی پیام بهره میگیرد.
گروههای ایمیل: امکان تشکیل گروه و دریافت مرتب نامه و فایل یکی دیگر از کاربردهای پست الکترونیکی است. این گروهها به منظور نشر اطلاعات علمی، تجاری و غیره بسیار پرکاربرد هستند.
با توجه به آنچه از کاربردهای پست الکترونیک برشمردیم، میتوان گفت ایمیل ارتباط را تسهیل کرده و سرعت آن را بالا میبرد. در نتیجه بهرهوری سازمانها و گروههای کاری را بهبود میبخشد، امکان صرفه جویی در زمان و هزینهها را فراهم میکند.
همچنین دهها امکان دیگر ارائه میکند که آن را به مهمترین و رسمیترین درگاه ارتباطی در سطح جهان تبدیل کرده است.
امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه، اگر در این مورد سوالی دارید از طریق بخش دیدگاه ها مطرح کنید تا در اولین فرصت به آن پاسخ دهم.