اگر خیلی ساده بخوام بازاریابی رو تعریف کنم باید بگم، هر تلاشی که در مسیر رونق کسب و کار انجام دهید بازاریابی است. بازاریابی می تونه یک رویداد عادی حتی بدون هزینه و یا یک کمپین پیچیده چند میلیاردی باشه!!! برای اینکه بیشتر با مفهوم بازاریابی آشنا بشید پیشنهاد می کنم در ادامه تعریف بازاریابی رو از زبان متخصصان این حوزه مطالعه کنید.
پیتر دراکر (Peter Drucker) برجسته ترین نظریه پرداز حوزه مدیریت: هدف بازاریابی ایجاد فروش است.
جفری جی فاکس (Jeffery J.Fox) بنیانگذار شرکت مشاوره بازاریابی FOX: بازاریابی کسب سود و حفظ مشتریان فوق العاده است.
سم دکر (Sam Decker) کارآفرین سریالی و سرمایه گذار استارت آپ ها: بازاریابی حلقه واسط بین مشتریان، محصولات و برند است.
جیسون فالس (Jason Falls) بنیان گذار پادکست Winfluece: بازاریابی یعنی کمک به افراد در خرید محصول مناسب!!!
ست گادین (Seth Godin) نویسنده و کارآفرین مطرح آمریکایی: بازاریابی به معنی دادن یک وعده بزرگ و ارائه چیزی بیشتر از آن است.
جرمیا اویانگ (Jeremiah Owyang) کارآفرین و استراتژیست کسب و کار: بازاریابی ایجاد رابطه پایدار بین مشتری و محصول است.
اندرو کوهن (Andrew Cohen) بنیانگذار Evolutionary Enlightenment: بازاریابی به معنای برآورده ساختن نیازها و خواسته های مصرف کننده است.
استیو داوسون (Steve Dawson) گیتاریست و تهیه کننده موسیقی: بازاریابی سبب فروش محصولاتی می شود که علاوه بر اینکه پس داده نمی شوند بلکه مصرف کنندگان برای خرید مجدد هم بر می گردند.
جینی دییتریج (Gini Dietrich) بنیانگذار شرکت ارتباطات بازاریابی یکپارچه Arment Dietrich: بازاریابی همان برندینگ، انتخاب نام تجاری، قیمت گذاری و یک پل بین هزینه و درآمد ناشی از تبلیغات در رسانه ها است.
مارجی کلایمن (Margie Clayman) نویسنده تخصصی محتوای محصول: بازاریابی به معنای برندسازی است. اینکه مردم را متقاعد کنید که محصولات شرکت شما بهترین است.
مری الن بیانکو (Mary Ellen Bainco) متخصص بازاریابی: بازاریابی شامل تحقیقات بازار، انتخاب بازار هدف، تبلیغات و روابط عمومی است. بازاریابی برای فروش، مثل شخم زدن برای کشاورز است. زیرا مشتری را برای شنیدن سخنان فروشنده آماده می کند.
رنه بلاجت (Renee Blodgett) بنیانگذار Blue Soul Earth: بازاریابی به معنای ایجاد کانال ارتباطی دوسویه با مشتری برای آموزش و انتقال اطلاعات است. با گذشت زمان مشتری به فروشنده اعتماد می کند و فروش توسط ایجاد اعتماد رخ خواهد داد. بازاریابی راهی بسیار فوق العاده برای شناخت سلایق، درک هیجانات و فرآیند تصمیم گیری خرید مشتریان است.
جف کاتلر (Jeff Cutler) متخصص مدیریت فروش و توسعه کسب و کار: بازاریابی به معنای گفتن داستان برند است به طوریکه مشتریان، شرکا، سرمایه گذاران، کارکنان و هرکس دیگری که به شرکت شما علاقه دارد را جذب می کند. بازاریابی یک سناریو برای کمک به تصمیم گیری مشتریان برای خرید است.
لیزا بایر (Lisa Buyer) سردبیر نشریه آنلاین SocialPR Chat که در زمینه روابط عمومی آنلاین، بازاریابی، رسانه های اجتماعی و… فعالیت دارد: بازاریابی طراحی یک پیام مناسب برای انتقال به فرد مناسب است. پیدا کردن فردی که ارتباط خاصی با محصول شما پیدا کرده یا پیدا خواهد کرد.
هیدی کوهن (Heidi Cohen) نویسنده و مدرس دوره های بازاریابی: در راستای اهداف کسب و کار شرکت، بازاریابی با بهره گیری از منابع محدود، به دنبال جذب مصرف کننده و کسب درآمد است. بازاریابی فرآینده ارائه یک محصول به مشتریان نهایی و ارائه خدمات پس از فروش به آن هاست. برای این منظور استراتژی بازاریابی شامل: تعیین اهداف کسب و کار، شناسایی مشتریان هدف، تدوین تاتیک های بازاریابی و معیارهای اندازی گیری آن هست.
حالا که با تعریف بازاریابی از نگاه متخصصان آشنا شدیم بد نیست که با دلایل اهمیت بازاریابی هم آشنا شویم. بازاریابی به 6 دلیل، بسیار پر اهمیت است که عبارتند از:
بازاریابی اطلاعاتی در اختیار مشتریان محصول شما قرار می دهد تا با ارزش ها و ویژگی های محصول شما آشنا شوند و به تبلیغات شما در راستای آگاهی از برند و محصول کمک می کند.
بازاریابی به شما کمک می کند تا مشتری خودتان را درک کنید. برای درک بهتر بازار و مشتریان باید آن ها رو براساس معیارهای روانشناسی، جغرافیایی و جمعیت شناسی (نگران نباشید در بخش طراحی پرسونا کامل توضیح می دهم) تقسیم بندی کنید.
با استفاده از روش های مختلف بازاریابی نظر مشتری را نسبت به محصول جلب می کنیم و این سبب افزایش فروش ما می شود.
با ارائه اطلاعات مربوط به شرکت و محصول به بازار هدف، جذب مشتری رخ می دهد.
بازاریابی یک اعلام حضور در بازار هست!!! بیان این مسئله که ما با چه محصول یا خدمتی در بازار حضور خواهیم داشت. که این امر سبب افزایش سطح رقابت می شود و طبعا افزایش رقابت سبب افزایش کیفیت در ارائه محصول به مشتریان می شود. این امر برخلاف برداشت غلط بعضی از افراد، علاوه بر نفع مشتریان، برای کسب و کارها منفعت بیشتری دارد.
برای اینکه محصول بدرستی شناخته شود باید با استفاده از رسانه های بازاریابی موثر، شهرت خوبی در بازار ایجاد کرد. بازاریابی به دنبال ایجاد یک نام تجاری قوی در ذهن مشتریان هدف است. (در آینده راجع به برند و برندسازی بیشتر صحبت خواهیم کرد)
قبل از اینکه به سراغ موضوع بعدی برویم، ممنون میشم شما هم تعریف خودتون از بازاریابی رو در بخش دیدگاه های همین صفحه برام بنویسید.