مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی + ارائه نکات تجربی

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی + ارائه نکات تجربی

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی + ارائه نکات تجربی

بعد از به وجود آمدن ویروس کرونا، تمایل مردم نسبت به خرید آنلاین خیلی بیشتر از قبل شد و به قولی رشد 5 تا 10 سال آینده این حوزه را رقم زد! به همین دلیل خیلی از کسب و کارها تصمیم گرفتند از فضای دیجیتال برای رشد کسب و کار خودشون استفاده کنند؛

بعضی از افراد هم کلا تصمیم گرفتند فروشگاه شان را به طور کل آنلاین کنند و یا اینکه شروع به راه اندازی یک فروشگاه آنلاین کنند!!!

راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، یک راه حل مناسب برای رفع این مشکل است. قبل از شروع راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید مواردی را مد نظر داشته باشیم و با توجه به آن‌ها اقدام به ساخت فروشگاه اینترنتی خود کنیم.

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

در مرحله اول باید 3 موضوع مهم را بررسی کنید:

  • چه محصول یا خدمتی را می‌خواهیم ارائه دهیم؟
  • محصول مورد نظر را قبل از عرضه تست کنیم.
  • بسترهای لازم را جهت ارائه محصولات و خدمات فراهم کنیم.

پس از اینکه محصولات و خدماتی که می‌خواهید ارائه دهید را مشخص کردید، اصلی‌ترین قدم برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی داشتن وبسایت است. اما چگونه؟ ادامه مطلب را بخوانید.

مرحله دوم: انتخاب پلتفرم فروشگاه اینترنتی

سه روش برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی وجود دارد:

برنامه نویسی: می‌توانید با استفاده از زبان‌های برنامه نویسی مختلف اقدام به ساخت یک فروشگاه آنلاین اختصاصی کنید. استفاده از این روش به مراتب زمان‌بر و از دو روش دیگر گران‌تر است.

استفاده از فروشگاه‌سازها برای ساخت فروشگاه اینترنتی: درواقع فروشگاه‌سازها سایت‌هایی هستند که یک پنل مدیریت در اختیار شما قرار می‌دهند و شما تنها محصولات خود را در آن وارد کرده و روش پرداخت را انتخاب می‌کنید.

پیشنهاد می کنم مقاله بهترین فروشگاه ساز کدام است؟ را مطالعه فرمایید

استفاده ازCMS ها (سیستم‌های مدیریت محتوا): از معروف‌ترین CMSها می‌توان وردپرس را نام برد. می‌توانید یک وبسایت بسازید و با استفاده از امکاناتی که وردپرس در اختیار شما قرار می‌دهد، آن را تبدیل به یک فروشگاه اینترنتی کنید. البته پرستاشاپ و اپن‌کارت نیز گزینه‌های مناسبی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی هستند.

برنامه نویسی برای راه اندازی فروشگاه

اگر می‌خواهید یک سایت فروش انعطاف‌پذیر و پیشرفته داشته باشید، باید به متخصص آن مراجعه کنید تا با کدنویسی و طراحی اختصاصی سایت، فروشگاه مورد نظرتان را بسازد.

این روش به شما امکان افزودن قابلیت‌های خاص به وب‌سایت را می‌دهد و دست‌تان در تغییر وبسایت باز خواهد بود. این روش برای فروشگاه‌های بزرگ و پر درآمد گزینه مناسبی است. اما برای راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کوچک می‌توان از روش‌های دیگر بهره گرفت.

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

راه‌اندازی سایت فروش اینترنتی با فروشگاه ساز‌ها

در اینجا مراحل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را به طور مختصر آورده‌ایم:

  1. وارد حساب خود در فروشگاه ساز شوید یا ثبت نام کنید.
  2. طراحی فروشگاه آنلاین خود را به بهترین نحو انجام دهید.
  3. محصولات را به فروشگاه خود اضافه کنید.
  4. درگاه پرداخت را متصل کرده و سبد خرید را تنظیم کنید.
  5. دامنه سفارشی‌تان یا همان نام فروشگاه‌تان را انتخاب کنید.
  6. وب سایت تجارت الکترونیکی خود را منتشر و تبلیغ کرده و فروش خود را آغاز کنید.

مشتری وقتی وارد یک مغازه می‌شود، رنگ در و دیوار و دکور آن توجهش را جلب می‌کند. اگر فروشگاه‌تان ظاهری خسته کننده، بی‌روح و به هم ریخته داشته باشد، احتمالا بدون خرید آنجا را ترک می‌کند.

فروشگاه اینترنتی هم دقیقا همین طور است. ظاهر سایت شما باید برای مشتری جذاب باشد و او را در پیدا کردن محصول و خرید گیج نکند.

خب حالا که صاحب یک فروشگاه اینترنتی شدید، باید یک آدرس برای آن انتخاب کنید تا مشتریان شما را پیدا کنند. این آدرس همان دامنه سایت شماست. برای فروشگاه خود باید آدرسی منحصربه‌فرد پیدا و آن را ثبت کنید.

همچنین یک درگاه بانکی برای پرداخت نیاز دارید تا قسمت پرداخت فعال شود. بعد از فعال‌سازی، شما رسما صاحب یک فروشگاه با آدرس مخصوص به خودتان هستید که می‌توانید هر محصولی را در آن به اشتراک گذاشته و بفروشید.

در بخش توضیحات محصول هر آن چیزی که مشتری لازم است بداند را بنویسید. این کار هم موجب بهبود سئوی سایت شما می‌شود و هم این امکان را به مشتری می‌دهد تا آگاهانه‌تر انتخاب کند. همچنین خریدار تنها زمانی می‌تواند محصول مورد نظر را مرجوع کند که مشخصات آن با مشخصات ذکر شده مطابقت نداشته باشد.

مرحله سوم: اخذ مجوزهای لازم

پس از تکمیل طراحی فروشگاه اینترنتی خود، برای دریافت مجوز اقدام کنید. در ایران مجوز مربوط به فروشگاه های اینترنتی نماد اعتماد الکترونیک یا ای نماد (E-Namad) است.

برای دریافت این مجوز باید به سایت enamad.ir مراجعه کنید و مراحل ثبت نام را تکمیل کنید. این مجوز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعطا می‌شود.

در ادامه باید مجوزهای صنفی لازم مطابق با نوع فروشگاه اینترنتی خود را نیز دریافت کنید. البته اگر قبل از راه اندازی فروشگاه اینترنتی، کسب و کار سنتی داشته اید قطعا این مجوزها را دریافت کردید و نیازی به دریافت مجدد نیست اما اگر فعالیت خود را با فروشگاه اینترنتی آغاز کرده اید حتما به سراغ اخذ مجوزهای صنفی هم بروید تا در ادامه مسیر دچار مشکلی نشوید!

نکات مهم راه اندازی فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی یک وبسایت ساده نیست و شما نمی‌توانید به ‌سادگی آن را عوض کنید. پس باید برای راه‌اندازی سایت فروش اینترنتی دقت بالایی داشته باشید.

شاید بعد از چند سال شما هزاران محصول روی آن تعریف کرده باشید، با فهرست بلند بالایی از مشتریان و سوابق خرید آن‌ها و از همه مهم‌تر صفحات با ارزشی که در موتورهای جست‌وجو ثبت شده‌اند.

پس اگر به هر علتی، شرکت یا فرد توسعه‌دهنده به شما سرویس ندهد، تقریبا شما همه‌چیز را از دست داده‌اید و فقط باید چشم انتظار یک معجزه باشید.

محصولات خود را در چندین کانال فروش لیست کرده و بفروشید. از پیام رسان ها همچون تلگرام و شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام غافل نشوید!

در تبلیغات خود شبکه‌های اجتماعی را جدی بگیرید، چرا که امروزه مردم زمان زیادی را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. اما بخاطر داشته باشید که حتما فروشتان را روی سایت انجام دهید و مخاطبانتان را عادت دهید که در سایت ثبت سفارش کنند و الا در ادامه مسیر کخ کسب و کارتان بزرگ تر می شود قطعا به چالش خواهید خورد.

کسب و کار خود را تنظیم کنید. به همان تعداد کالایی که می‌توانید به فروش برسانید. موجودی یا منبع خود را مدیریت كنید. قوانین حمل و نقل را تعریف کنید.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین نصب درگاه پرداخت است که در واقع تکمیل کننده فرآیند خرید آنلاین و دریافت وجه محسوب می‌شود.

حتما به قوانین مالیاتی توجه کنید و بحث ارزش افزوده را جدی بگیرید و الا با هزینه های سنگینی رو به رو خواهید شد!

برای مشتریان این امکان را فراهم کنید که بتوانند درباره محصولات شما نظر بدهند. توجه داشته باشید که بسیاری از مردم قبل از ثبت سفارش خود در سبد خرید با مراجعه به بخش نظرات و بررسی نظر سایر کاربران خرید خود را نهایی می‌کنند.

دریافت درگاه پرداخت به دو صورت زیر امکان پذیر است:

دریافت درگاه پرداخت مستقیم از بانک: فرآیند دریافت درگاه مستقیم به دلیل پیچیدگی‌هایی که دارد مناسب برای کسب و کارهای کوچک و نوپا نیست. همچنین بانک‌ها عموما از اعطای درگاه مسقیم به افراد حقیقی اجتناب می‌کنند.

دریافت درگاه از شرکت‌های واسط: در این روش امکان اعطای درگاه هم به اشخاص حقیقی و هم حقوقی وجود دارد. فرآیند به این صورت است که پرداختی‌ها ابتدا به حساب شرکت واسط واریز می‌شود و سپس با کسر کارمزد مربوطه که در قرارداد بین فروشگاه آنلاین و شرکت واسط ذکر شده است، به حساب شخص حقیقی یا حقوقی منتقل می‌شود.

البته با توجه به اینکه در حال حاضر همه افراد باید کد مالیاتی داشته باشند اگر بتوانید از درگاه مستقیم استفاده کنید بهتر است چراکه هزینه کارمزد نخواهید داشت. (این هزینه در فروش های بالا عدد قابل توجهی می باشد)

در ادامه بیشتر در مورد ای نماد و درگاه های پرداخت صحبت خواهیم کرد.

امیر ابارشی

امیر ابارشی

از سال 89 به صورت تخصصی در حوزه کسب و کارهای آنلاین فعالیت دارم و همیشه در حال یادگیری و اجرا بودم و هستم. دوست داشتی تجربه کاری من رو بخون...

یک پاسخ بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه ها
    شرکت در وبینار
    برچسب ها