فروشگاه اینترنتی چیست؟ بررسی مزایا، معایب و درآمد فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی چیست؟ بررسی مزایا، معایب و درآمد فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی چیست؟ بررسی مزایا، معایب و درآمد فروشگاه اینترنتی

فروشگاه اینترنتی، برای همه واژه‌ای آشنا است‌. در عصر تکنولوژی و اینترنت کم‌تر کسی پیدا می‌شود که تا به حال هیچ خرید اینترنتی‌ای انجام نداده باشد.

امروزه فروشگاه‌های آنلاین در پلتفرم‌های مختلف در بستر اینترنت کار می‌کنند و درآمد بسیار خوبی دارند. در این مقاله قصد دارم به تعریف عملکرد و انواع مختلف این فروشگاه‌ها بپردازم.

اگر شما هم قصد دارید یک فروشگاه اینترنتی ایجاد کنید یا در مورد این نوع فروشگاه‌ها بیش‌تر بدانید، این مقاله مطالب خوبی برای‌تان دارد، پس تا انتها با من همراه شوید.

تعریف فروشگاه اینترنتی

فروشگاه آنلاین یا اینترنتی مکانی است که تمامی فعالیت‌های مربوط به خرید و فروش کالا داخل آن و در بستر اینترنت انجام می‌شود. در واقع فروشندگان، کالای خود را در فروشگاه اینترنتی معرفی و فیلم و عکس آن را به اشتراک می‌گذارند.

شما برای خرید هر کالایی در اینترنت آن را جستجو کرده و در فروشگاه‌های مختلف ویژگی‌ها و قیمت را بررسی می‌کنید. سپس سفارش کالا را از طریق اینترنت ثبت کرده و دم در خانه تحویل می‌گیرید. این نوع فروشگاه‌ها مزایا و معایبی دارند که در ادامه به آن نیز خواهیم پرداخت.

چگونه می‌توان فروشگاه اینترنتی داشت؟

فروشگاه‌های اینترنتی در ابتدا فقط در محیط وب کار می‌کردند. از نمونه موفق فروشگاه‌های اینترنتی در سطح جهانی آمازون و در سطح کشوری می‌توان به دیجی‌ کالا اشاره کرد.

این نوع فروشگاه‌ها به صورت صفحات وب کار می‌کنند. یعنی اگر بخواهید چنین فروشگاهی داشته باشید، باید یک وبسایت اینترنتی برای فروش کالا راه‌اندازی کنید.

برای راه‌اندازی چنین فروشگاهی هزینه طراحی و پیاده‌سازی وبسایت و یک‌پارچه‌سازی با سیستم پرداخت لازم است. ضمن این‌ کار شما باید مجوزهای لازم برای فروش در فضای اینترنت را بگیرید و انبار مشخصی برای کالاهای‌تان داشته باشید.

تا سال‌های بسیار زیادی فروشگاه‌های اینترنتی به صورت تبلیغاتی در دنیای وب کار می‌کردند تا اینکه سر و کله پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌های دیگر و همچنین گوشی‌های هوشند پیدا شد.

نوع دیگری از فروشگاه‌های اینترنتی زمانی معرفی شدند که اندروید پا به صحنه سیستم عامل‌های موبایل گذاشت. این سیستم عامل منعطف، با قابلیت‌های نامحدود برای ساخت اپلیکیشن موجب شد تا فروشندگان، نسخه‌های دیگر فروشگاه‌های خود را به صورت اپلیکیشن طراحی کنند و کاربران با نصب این برنامه‌ها بتوانند کالاهای مورد نظر را بررسی کرده و‌ خرید انجام دهند‌‌.

برای نمونه سایت دیجی کالا اپلیکیشن موبایل نیز دارد یا دو اپلیکیشن دیوار و ‌شیپور که به صورت اشتراک‌گذاری آگهی کار می‌کنند. این نوع اپلیکیشن‌های موبایل بهتر است برای فروشگاه‌های بزرگ‌تر که‌ مشتریان بسیاری دارند ساخته شوند. چراکه شناخته شدن در دنیای اپلیکیشن‌ها برای شروع کار زیاد کار آسانی نیست.

اما نوع پرطرفدار و پردرآمد فروشگاه‌های اینترنتی، فروشگاه‌هایی هستند که در بستر شبکه‌های مجازی کار می‌کنند. مدت زیادی از معرفی شبکه‌های اجتماعی به خصوص اینستاگرام نمی‌گذرد؛

اما این شبکه در حال حاضر پرمخاطب‌ترین شبکه اجتماعی جهان است و هر ماه آپدیت‌های جدید با قابلیت ساخت اکانت‌های مختلف برای انواع بیزنس‌ها را فراهم می‌کند.

همه‌ ما پیج‌های اینستاگرمی و کانال‌های تلگرامی فروش کالا را دیده‌ایم. این‌ها همان‌ چیزی هستند که ما درباره‌شان صحبت می‌کنیم. در این ‌نوع فروشگاه‌های اینترنتی شما کالای خود را به نمایش گذاشته‌ و مشخصات آن را بیان می‌کنید و با تبلیغات موثر و‌ جذب مشتری، آن را به فروش می‌رسانید.

درآمد فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

در بررسی این که فروش اینترنتی بهتر است یا فروش فیزیکی موارد بسیاری دخیل هستند که با هم بررسی می‌کنیم. پر واضح است که راه‌اندازی فروشگاه فیزیکی هزینه بسیار بیش‌تری نسبت به فروشگاه اینترنتی دارد.

البته باید این نکته را در نظر داشت که دردسرهای نگهداری سایت فروشگاهی بسیار بیش‌تر از فروشگاه فیزیکی خواهد بود. این قضیه زمانی که شما فروشگاه اینترنتی خود را با نرم‌افزارهای آماده یا در بستر شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی می‌کنید به چشم نخواهد آمد.

نکته بعدی مربوط به بازاریابی و مشتریان هدف است. در فروشگاه فیزیکی شما مجبورید فقط در منطقه مشخصی برای تعداد محدودی از افراد فروش انجام دهید.

اما در فروشگاه اینترنتی، منطقه مکانی فروش تمام سطح کشور و در برخی فروشگاه‌ها مانند آمازون سطح جهان خواهد بود و مشتریان هدف شما بسیار بیش‌تر از فروش فیزیکی است.

مسئله دیگر بازاریابی و تبلیغات است. اینترنت به شما این امکان را می‌دهد تا در تمام طول شبانه روز کسب و کارتان را تبلیغ کنید. در مورد کالای‌تان توضیح دهید و مشتری جذب کنید. درحالی که در فروشگاه فیزیکی به هیچ عنوان چنین امکانی وجود ندارد.

با این اوصاف در فروش اینترنتی، هزینه راه‌اندازی و مدیریت کم، مشتری هدف بیش‌تر و تبلیغات رایگان ۲۴ ساعته و در نتیجه فروش بیش‌تر خواهید داشت. این موارد در نهایت منجر به آن می‌شود که درآمد فروشگاه اینترنتی بیش‌تر از فروشگاه‌های فیزیکی باشد.

معایب فروشگاه اینترنتی چیست؟

تا به اینجا تعاریف خوب و امیدوار کننده‌ای از فروشگاه اینترنتی ارائه دادیم. اما لازم است بدانید راه اندازی این نوع فروشگاه‌ها به این آسانی نخواهد بود. چرا که شما برای فروش محصول نیاز به مشتری دارید و جلب اعتماد و متقاعد کردن مشتری برای خرید اینترنتی سخت‌ترین مرحله فروش اینترنتی است.

عیب دیگر این نوع فروش وابسته بودن آن به وجود اینترنت است. بدون وجود اینترنت فروشگاه شما هویتی ندارد و حتی کندی اینترنت نیز در تصمیم مشتری تاثیر‌گذار است.

به طور کلی در مدیریت فروشگاه آنلاین باید به جلب مشتری در ثانیه‌های اول بازدید از کالا تمرکز کرد. البته همین کار نیاز به دقت و تلاش بسیاری دارد. به دلیل وجود رقبا و امکان مقایسه سریع با آن‌ها باید استراتژی صحیحی به کار برده شود تا مخاطبان به فروشگاه اعتماد کرده و تبدیل به مشتری شوند. پس رقابت در بازار آنلاین محصول‌تان چالش بزرگی خواهد بود که نیاز به صبر و تلاش بسیار دارد.

همان‌طور که بررسی کردیم فروشگاه آنلاین یکی از راه‌های درآمدزایی از طریق اینترنت است که امروزه رواج زیادی دارد و حدود ۵۰ درصد از مردم دنیا ترجیح می‌دهند، کالاهای مورد نیازشان را آنلاین خریداری کنند. (البته این آمار در ایران بسیار کمتر است!)

پس این بستر فرصت خوبی برای کسانی است که سرمایه کم اما انگیزه و‌ صبر زیادی دارند. اگر شما هم تجربه ای از خرید یا فروش اینترنتی دارید خوشحال میشم با ما در میان بگذارید.

امیر ابارشی

امیر ابارشی

از سال 89 به فعالیت تخصصی خودم رو آغاز کردم و سال 1403 به خاطر توسعه و رشد کسب و کارم وارد حوزه صادرات شدم و حالا غرق در این دریای پرتلاطمم:))

یک پاسخ بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

آخرین دیدگاه ها
    شرکت در وبینار
    برچسب ها