مارکت پلیس نامی آشنا است که در سالهای اخیر بر سر زبانها افتاده و حتی باعث روتق تجارت در سراسر جهان شده است. با شیوع بیماری کرونا بازارهای اینترنتی بیش از پیش رشد کرده و محبوب شدهاند.
از نمونههای جهانی این بازارها میتوان به ebay و آمازون اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم مارکت پلیس یا بازار اینترنتی را به طور کامل شرح داده و تفاوت آن با فروشگاه اینترنتی را بررسی کنیم.
میخواهیم ببینیم این بازار چه مزایا و معایبی برای فروشندگان، صاحبان بازار و خریداران دارد. پس تا انتهای مقاله با ما همراه شوید.
مارکت پلیس یا بازار اینترنتی، وبسایت یا برنامهای اینترنتی است که فروشندگان مختلف میتوانند محصولات خود را در این بستر معرفی کرده و به فروش برسانند.
در این بازارهای اینترنتی یک کالای خاص توسط چندین فروشنده به فروش میرسد که ممکن است خدمات پس از فروش و قیمت هر یک متفاوت باشد و همین ویژگی نوعی رقابت در بازار اینترنتی به وجود آورده و به خریداران امکان مقایسه بهتر و انتخاب مناسبتری میدهد. این مارکت پلیسها بر اساس سود فروش کار میکنند و اغلب دارای قوانین خاصی برای تبلیغات و فروش دارند.
شما تا به حال مارکت پلیسهای زیادی را دیدهاید، شاید توجه نکرده باشید، اما در کشور خودمان چندین مدل از این فروشگاهها مشغول به کارند که ممکن است روزانه از آنها خرید کنید یا کالای خود را به فروش بگذارید.
نمونه بارز این فروشگاهها در ایران وبسایت های دیجیکالا، تیمچه، دیوار، شیپور، باسلام و امثالشان است که فروشندگان مختلف کالاهای خود را در این بستر عرضه میکنند.
صاحبان برخی از این بازارها کالاهای خود را نیز در همین بستر میفروشند. تفاوت اصلی مارکت پلیس و فروشگاه اینترنتی در فروشندگان آنها است. در فروشگاه اینترنتی تمامی کالاها متعلق به صاحب فروشگاه بوده و در واقع فروشگاه مختص فروش کالاهای یک فروشنده خاص است و اغلب گروه خاصی از کالاها را شامل میشود.
اما مارکت پلیس مکانی مانند بازار فیزیکی است. همانطور که میدانید هر کسی میتواند برای عرضه کالای خود مغازهای خریداری یا اجاره کند. در بازار اینترنتی نیز همین اتفاق میفتد و فروشنده درصدی از سود فروش کالا یا هزینه از پیش مشخص شدهای را به صاحب بازار پرداخت میکند.
در واقع مارکت پلیس بازاری برای تعداد بسیار زیادی فروشنده است که امکان دارد خودشان فروشگاه اینترنتی داشته باشند. در مارکت پلیسها انواع مختلفی از کالاها از ارزان قیمت تا گران و از خانگی تا صنعتی به فروش میرود و هیچ محدودیتی در نوع کالاهای ارایه شده وجود ندارد.
صاحبان مارکت پلیسها معمولا خود کالای زیادی برای فروش ندارند یا برخی از آنها هیچ انبار کالایی نداشته و فقط کالاهای تامین کنندگان مختلف را به فروش میرسانند.
تامین کنندگان همان فروشندگانی هستند که در بالا به آنها اشاره کردیم. در یک مارکت پلیس انواع بسیار مختلفی از کالاها عرضه میشوند که هر کدام تامین کننده خاصی دارند.
وظیفه مارکت پلیس و گردانندگان آن، مدیریت موجودی کالاها و همچنین بازاریابی برای کالای تامین کننده است.
این افراد برای کالاهای مختلف هزینه عرضه یا درصد سود خاصی تعیین میکنند. تامین کنندگان هم در صورت فروش محصولشان در مارکت پلیس موظف به پرداخت آن هستند.
راهاندازی، استفاده یا خرید از مارکت پلیسها مزایای زیادی برای هر سه گروه صاحبان بازار، فروشندگان و خریداران دارد.
شاید برخی استعداد و ایده بسیار جالبی برای فروش و بازاریابی داشته باشند اما سرمایه یا شرایط فروش کالا از جمله خرید یا تولید کالا و انبار کردن آن را نداشته باشند. راهاندازی مارکت پلیس با ایده جدید میتواند راه بسیار مناسبی برای شکوفایی این افراد باشد.
از طرفی صاحبان بازار میتوانند ایدههای ناب خود را به فروشندگان کالا بفروشند و علاوه بر کسب درآمد از درصد فروش کالا در سایتشان، از این راه نیز کسب درآمد کنند.
در این میان بیشترین سود از مارکت پلیس را تامینکنندگان یا همان فروشندگان کالاها خواهند برد. بزرگترین مزیت مارکت پلیس برای این افراد بازاریابی بین تعداد بسیار زیاد مخاطبان است. چراکه مخاطبان مارکت پلیسها بسیار زیاد هستند و سطح اعتماد به این سایتها بالا است.
با فروش کالا و پرداخت درصد سود در یک مارکت پلیس معتبر، بخش بسیاری از هزینه تبلیغات حذف خواهد شد و در نتیجه سود فروش افزایش مییابد.
علاوه بر اینها تعداد زیاد مخاطبان باعث فروش سریع کالا خواهد بود. فروشندگانی که کالای خود را در مارکت پلیس عرضه میکنند. دیگر نیاز به دریافت نماد اعتماد الکترونیک و درگاه پرداخت ندارند و حتی دیگر نیازی به طراحی سایت نخواهند داشت.
همچنین مزیت خرید از مارکت پلیسها نیز بسیار زیاد است. برای مثال تنوع کالاها و قیمتهای متفاوت تامینکنندگان مختلف باعث میشود خریداران به راحتی محصولات را مقایسه کرده و مناسبترین قیمت و کیفیت را انتخاب کنند.
همچنین وجود تامینکنندههای مختلف رقابت بین آنها ایجاد میکند و در نهایت این تامینکنندگان برای جلب مشتری به سمت کالای خود؛ تخفیف یا خدمات به خصوصی در نظر میگیرند که به نفع مشتری خواهد بود. به علاوه امکان اطلاع از نظر مصرف کنندگان سابق، مزیت دیگر مارکت پلیس برای خریداران است.
تا به اینجا از مزایا و نحوه کار بازار اینترنتی صحبت کردیم؛ اما واقعا کار به همین راحتی است؟ معلوم است که نه!
عرضه کالا در مارکت پلیسهای مختلف شرایط متفاوتی دارد و ممکن است برخی از این بازارها، سود زیادی برای عرضه کالایتان دریافت کنند یا برای الویت دادن به نمایش کالا، درصد بیشتری دریافت کنند. همچنین شرایط عرضه کالا در برخی از این سایتها شرایط و تضمین خاصی میطلبد که هر کسی حوصله طی کردن این مراحل را ندارد.
یکی از مهمترین چالش های فروش در مارکت پلیس ها، مرجوعی کالا هست که بشدت زیاد می شود چراکه مارکت پلیس سعی دارد خود را طرف خریداران ببیند. حتی برخی از فروشندگان مدعی شده اند که خریداران محصول خریداری شده رو تغییر داده و یک محصول خراب مرجوع می کنند!!!
من خودم تجربه مستقیم همکاری با مارکت پلیس ها نداشتم ولی برخی از مشاوره هایی که دادم برای کسب و کارهایی بود که با مارکت پلیس ها همکاری می کردند و بیشترین چالش شون همین نکته ای بود که گفتم؛
در هر صورت مزایای راه اندازی و خرید و فروش از این بستر، بستگی به نحوه کار صاحبان دارد و باید شرایط موجود به دقت سنجیده شود. امیدوارم که در این مقاله اطلاعات اولیه در مورد مارکت پلیس را به خوبی انتقال داده باشم.
خوشحال میشم اگر شما هم نظر یا تجربه ای در این خصوص دارید با من و سایر خوانندگان در میان بگذارید.