کسب و کار اینترنتی، نامی که در سالهای اخیر در هر صفحه وب و پیج اجتماعی از جمله اینستاگرام و تلگرام به چشم میخورد و در هر محفلی صحبت از آن به میان میآید. اما منظور از کسب و کار اینترنتی چیست؟
در این مقاله به تعریف صحیح کسب و کار اینترنتی و انواع آن می پردازم. قصد دارم تا شما را با انواع کسب و کارهای اینترنتی و معایب و مزایای آنها آشنا کنم.
اگر اطلاعات درستی در این باره ندارید یا قصد راهاندازی کسب و کار اینترنتی دارید تا انتها با من همراه شوید تا آشنایی اولیهای با این نوع فعالیتها را کسب کنید.
به هرگونه ارائه خدمت و کالا در فضای اینترنت، کسب و کار اینترنتی گفته میشود. از خدمات گرافیکی، طراحی، برنامه نویسی در سطوح مختلف گرفته تا فروش کالا در بستر اینترنت.
این نوع خدمات به شرط وجود اینترنت است و همین ویژگی باعث شده تا این نوع کسب و کارها مشتریانی از تمام سطح کشور و جهان داشته باشند و همین یکی از نقاط قوت این نوع فعالیتها است.
همانطور که اشاره کردم کسب و کارهای اینترنتی انواع بسیار زیادی دارند که اگر آنها را به چند دسته تقسیم کنیم شاید بهتر بتوان این تنوع را پوشش داد. من در اینجا فعالیتهای پولساز اینترنتی را به چهار دسته مهم زیر تقسیمبندی میکنم:
در این نوع کسب و کارها، صاحبان آنها به منظور کسب درآمد، محتوای آموزشی تهیه و در محیط اینترنت به فروش میرسانند. این آموزشها در بسترهای مختلف و در فرمتهای مختلف ارائه میشوند. برای مثال:
این دسته از کسب و کارها طیف وسیعی را شامل میشوند که با همهگیری ویروس کرونا نیز پیشرفت بسیار زیادی داشتهاند. در این نوع فعالیتهای پولساز، صاحبان کسبوکار خدمات خود را در بستر اینترنت ارائه میدهند و کارفرمایان نیز در این بستر خدمات را دریافت میکنند. از جمله این کسبوکارها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
فروش و بازاریابی یکی از پولسازترین فعالیتهای اینترنتی است که دلیل آن بازار هدف گسترده و مشتریان زیاد در سطح اینترنت است. هرچه مشتری بیشتر، فروش بیشتر و در نتیجه باعث درآمد بیشتر میشود. از فعالیتهای پولساز در این زمینه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
این زمینه از کسب وکارهای اینترنتی یکی از پرطرفدارترین و آسانترین روشهای درآمدزایی از اینترنت است. نمونه بارز کسانی که از این روش درآمدزایی میکنند، سلبریتیها و افراد معروف هستند که در ازای تبلیغات در فضای مجازی مبالغ هنگفتی دریافت میکنند.
دسته دیگر بلاگرهای اینستاگرام و یوتوب هستند که تعداد زیادی مخاطب پیج آنها را دنبال میکنند. این افراد با تبلیغات محصولات شرکتهای مختلف با بازاریابی و تبلیغات آنها کسب درآمد خوبی دارند.
روش دیگر تبلیغات و همچنین قدیمیترین نوع آن مربوط به بنرهای تبلیغاتی در سایتهای پربازدید است که امروزه نیز تاثیر قبلی خود را حفظ کرده و با وجود موتور جستجوی هوشمند گوگل هر روز بیشتر و به روزتر از قبل در حال پیشرفت است.
حالا که با تعریف و انواع کسب و کار اینترنتی آشنا شدید، بیایید بررسی کنیم که کسب وکارهای اینترنتی چه مزایا و معایبی دارند. اگر شما قصد راهاندازی چنین کسبی را دارید با آگاهی کامل کار خود را شروع کنید.
نیاز به سرمایه اندک: برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی نیازی به سرمایه زیاد ندارید. حتی با ۱۰میلیون تومان نیز میتوان برخی از این کارها را شروع کرد.
بازاریابی قوی و ارزان در سطح گسترده جغرافیایی: در فضای اینترنت میتوانید با هزینه بسیار کم در سطح جغرافیای بسیار وسیع بازاریابی کرده و کالا و خدماتتان را بفروشید.
ارزیابی سریع و آسان روند کار: با استفاده از ابزارهای مدیریت سایت و پیج میتوانید محصولات و خدمات پرطرفدار را شناسایی کنید و تغییرات لازم را انجام دهید.
دسترسی سریع مشتری به محصول و خدمات و افزایش فروش: در کسب و کارهای اینترنتی مشتری به راحتی میتواند خدمات و محصولات صاحبان کسب و کارها را باهم مقایسه کنند و بهترین انتخاب را داشته باشند.
صرفهجویی در وقت با ابزار خودکار: با استفاده از ابزار خودکار، اشتراکگذاری پستها و معرفی محصولات و خدمات میتواند به صورت خودکار انجام گیرد که باعث صرفهجویی بسیار در وقت میشود.
جذب مشتری بیشتر با هزینه کم: با استفاده از بستر اینترنت با کمترین هزینه و زمان میتوان با مشتریان تعامل داشت و آنها را ترغیب به خرید کرد.
حذف واسطه: در کسب و کار اینترنتی شما دیگر نیازمند به شرکت، فروشگاه و هیچ واسطه دیگری برای ارایه خدمات و محصولاتتان نیستید.
سود زیاد بدون هزینه اجاره مغازه و دفتر: سود کسب و کار اینترنتی به دلیل ارایه خدمات به صورت دورکاری بسیار بیشتر از روشهای دیگر است. چراکه هزینه های کمتری دارد البته اگر کسب و کار توسعه پیدا کند کم کم این هزینه ها مثل اجاره مغازه یا دفتر و انبار به وجد می آیند.
اعتماد: بزرگترین مسئله در کسب و کارهای اینترنتی اعتماد مشتری است. کسب اعتماد مشتری در فضای اینترنت اصلا راحت نیست. هرچند کسب و کارهای اینترنتی امروزه بسیار باب شدهاند اما هنوز هم مردم دوست دارند تا خدمات و محصولات را حضوری دریافت کنند. پس برای ایجاد اعتماد باید تعابیر خاصی بیاندیشید.
وابستگی به وجود اینترنت: این نوع کسب و کارها بدون وجود اینترنت عملا از بین خواهند رفت. حتی ایجاد اختلال در سرعت و کیفیت اینترنت در روند کسب و کار مشکل ایجاد میکند.
عدم امکان فروش برخیکالاها: برخی از کالاها امکان فروش اینترنتی ندارند یا مشتریان به هیچ وجه راضی به خرید اینترنتی آنها نیستند. مواد غذایی فسادپذیر طی ارسال و برخی کالاهای خاص و گران در این دسته قرار میگیرند.
امنیت اطلاعات: امنیت اطلاعات افراد، دیگر مسئله در فضای اینترنتی است که مشتریان را از خرید اینترنتی میترساند.
به طور کلی میتوان گفت کسب وکار اینترنتی روشی عالی برای کسب درآمد با هزینه کم است. اما نکته مهم در این باره تلاش و آگاهی کامل از بازار هدف و مخاطبان است. شما زمانی در بستر اینترنت موفق خواهید بود که با مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ به خوبی آشنا باشید.